Wednesday, July 04, 2007

Akan Hilang Bila-Bila

Apa saja yang aku ada
akan hilang bila-bila
keluarga
harta
nyawa
bukan aku yang punya

Jangan samakan aku dengan mereka
yang menghunus pedang kilauan sakti
dari sarung yang bertatah duri
lalu mengimpikan abadi
pada apa yang mereka kata
pada apa yang mereka tulis
pada apa yang mereka percaya

Sedang apa saja yang aku tulis
tentang gelak dan tangis
atau harum dan hamis
pada nilai sekeping kertas
ada padi yang jadi hampas

Dan apa saja yang aku sebut
dalam tenang dan ribut
atau berang dan kecut
pada nilai seketul lidah
ada madah membawa padah

Sungguh apa saja yang aku ada
tiada nilai pada harga
maka jangan kau beri makna
pada apa yang sia-sia

Lalu pada apa yang aku ada
jangan sekali-kali dijunjung
jangan pernah disanjung
ingatlah pada Dia yang menciptakan
kepada Dia akan dikembalikan

No comments: