Monday, March 09, 2009

Pagi Ini Hujan Turun


Pagi ini hujan turun rebas
tanda pintu langit terbuka luas
ada rahmat yang diturunkan
ada nikmat yang dikurniakan

Bahawa agar alam semesta ini sempurna
Allah menghantarmu untuk isi dunia
ada khabar yang gembira
ada khabar yang nestapa

12 Rabi’ul Awwal ini kembali
Subuh Isnin ini juga kembali
kejahilan ini juga kembali
tapi kau tetap pergi

Ya Rasulullah yang ke atasmu kesejahteraan
ke atas dirimu salawat dan rahmat Tuhan
titis air matamu membanjiri bumi
nasib umatmu hangus dijilat api

Dari singgahsanamu ya Rasulullah
perhatikanlah aku yang kian resah
inikah sunnahmu yang benar
itukah ajaranmu yang sebenar?

Pada manusia inikah ilmumu diperturunkan
atau insan itukah yang menyambung lisan
dan diakah yang harus kutaat
dan merekakah yang kuanggap sesat?

Yang bersalawat kepadamu di pagi hari
dan memaki hamun insan di petang hari
menjunjungmu di mata pedang
menjunjungmu di dalam perang

Yang tampak menafikanmu saban masa
tampak asuhanmu dalam amal dan bicara
tunduk pada yang memusuhi
tegar pada yang menyebelahi

Salawat dan salam kepadamu Ya Nabi
perhatikanlah aku yang menghampiri mati
aku mahu ikut jalanmu
aku mahu tuntut ilmumu

Salawat dan salam Ya Rasulullah
temanilah aku nanti di hadapan Allah
begitu banyak jalan kembali
semoga benar jalan yang ini.

~12 Rabi'ul Awwal 1430~

No comments: