Saturday, August 25, 2007

Debaran Untukmu

Sungguh hampir terhenti nafas ini
bila fikiran dikaburi
oleh apa yang sudah makin bersebati
dalam ketakutan yang pasti

Aku fikir kau sudah menyambung perjalanan
menyusur jalan yang pernah ditempuh
oleh mereka yang terdahulu
dengan tenang dalam senyuman
dengan reda dalam aman

Aku fikir aku sudah karam lemas
sendirian melayan titis air tergenang
aku fikir aku akan jatuh terlentang
aku fikir aku akan ikut kau pulang
aku fikir tentang emosi yang mati
aku fikir tentang kau yang girang menanti

Terima kasih sahabat
walau dalam nazak dan pedihmu
kau mengingatkan aku tentang destinasi
yang sering aku lupakan
sambil mengerling simpang yang semakin hampir
sambil hati sudah bulat hendak membelok tanpa fikir
kau masih berdiri dalam ruhmu
menggenggam bekal yang tidak tercicir sedikit pun
sambil melambai kepadaku.

2 comments:

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

eemmm...salam abg najwa aiman

sememangnya kita sering lupa pada jalan itu..
tp bila ingat pada jalan itu,
perasaan takut menyelubungi tak tentu hala..
moga dipermudahkan walau jalan mana kan kita tujui..amin..

Najwa Aiman said...

Dia sedang nazak sebenarnya, menunggu giliran menyusur jalan.