Wednesday, August 15, 2007

Apa Yang Aku Ingat Tentang Mereka

Aku belum lahir tatkala kau berbakti
namun asbab baktimu maka aku di sini
sungguh ada tulus dan mulus pada kasih yang terbit suci
kepadamu Tunku kupohonkan rahmat Ilahi
Aku masih berhingus tatkala kau sudah pergi
namun asbab baktimu aku mampu hidup begini
dan asbab jasamu ayah bondaku masih tersenyum
sungguh kasih sayangku padamu kekal menguntum
selagi bulan, bintang dan mentari tetap menyinar
dan selagi nyawaku masih mekar
Besar sungguh habuanmu di sana
asbab dirimu yang ikhlas berjasa
nendaku mampu tunaikan rukun Islam ke lima
dan hari-hari anakandaku disinari TV berwarna
doa tulusku moga kau sejahtera di sana
Aku belajar dan aku kenal dirimu
aku bekerja dan aku kenal dirimu
aku ingat pada Dato Musa Hitam yang berani
dan pada Tun Ghafar Baba yang mengangguk setiap hari
dan Datuk Seri Anwar yang merengkuk dalam keji
dan pada kebebasan yang bertimbun menjadi ragi
begitu ada racun dalam madu
begitu ada putih dalam kelabu
begitu ada masam di hujung tebu
Scomi!
... dan bini baru....

No comments: